De tweede week

17 september 2018 - Dublin, Ierland

De week is weer voorbij gevlogen en ik ben aan mijn derde week hier in Dublin begonnen.

Vorige week zondag heb ik de omgeving verkend. Samen met Manja en de hond zijn we naar Killiney Hill gereden. Killiney is een van de rijkste (en ook de mooiste) wijk van Dublin. Veel Ierse beroemdheden hebben hier een huis. Vanaf Killiney HillVanaf Killiney Hill heb je een prachtig uitzicht over de baai en kun je onder meer het kasteel zien waar zangeres Enya woont. Het weer was prachtig, dus dat maakte het uitzicht nog mooier.  Het huis/kasteel van Enya vanaf Killiney Hill

Na de wandeling ben ik met de familie mee geweest om te vissen in de bergen. In de Wicklow Mountains is een rivier waar Forellen gekweekt worden voor de vissers. De omgeving is daar erg mooi. Terwijl de kinderen druk bezig waren met vissen vangen, ben ik een klein stukje gaan lopen. Hoge bergen en kleine riviertjes zijn erg typerend voor dit gebied. Het meer waar de Forellen in zwemmen

Een uur of twee later hadden de kinderen drie vissen gevangen en was het weer tijd om naar huis te gaan. Terwijl Manja de vissen ging schoonmaken, ging ik nog even snel wat boodschappen doen om de vissen mee te vullen. Manja had er een goede maaltijd van weten te maken en na het eten ging ik vroeg richting bed, want het zou een drukke week worden.

Van maandag tot en met woensdag was ik alleen met de kinderen. Dit betekende dat ik 's ochtends om 07:00 uur met de hond moest lopen. Om 07:30 moest zorgen dat de kinderen aan tafel zaten voor het ontbijt, vervolgens iedereen aankleden, tandenpoetsen, tas controleren en dan naar school. Zelf ging ik rond 08:30 ook richting school en kwam iedere middag om 14:00 uur weer thuis. Een uurtje lopen met de hond, dan de kinderen weer ophalen van school. Koken, wassen en huiswerk doen met de kinderen. Eten maken en op dinsdag- en woensdagavond ook nog naar het voetbalveld rijden. Rond 20:00 uur  de jongste naar bed brengen, om 20:45 uur ging de middelste naar bed en om 21:00 uur de oudste. De dagen waren zo intensief dat ik rond 21:30 uur al bijna in slaap viel. Maar helaas ging dat niet, want dan wilde ik het huis nog aan kant maken en moest ik vaak nog mijn Engels huiswerk doen.

De kinderen gedaagde zich gelukkig over het algemeen erg goed en het was erg gezellig. Huiswerk doen met de kinderen is een pittige klus. Vooral h Het eten was ook een feest, want op maandag kregen ze quiche (favoriete maaltijd van de kinderen), op dinsdag kregen ze hamburgers en op woensdag hotdogs.

Ondanks dat ik in die drie dagen wel een betere band heb kunnen opbouwen met de kinderen, was ik wel blij dat Manja er donderdagochtend weer was. Donderdag verliep als een gewone dag en voor ik het wist was het alweer vrijdag. Manja had aangegeven dat zij 's middags niet zou werken, dus dat ik 'vrij' zou hebben.

Samen met een Italiaans meisje wat ik via de taalschool heb leren kennen, ben ik de stad in gegaan. Allereerst hebben we bij een Ierse pub geluncht. Heel Iers kregen we een tosti met Beef. Het was best voedzaam, maar een culinaire hoogstandje was het zeker niet. Gelukkig hadden we een goed biertje erbij om het weg te spoelen. Na de lunch zijn we nog even naar de winkelstraat geweest. In de winkelstraat waar we heen zijn geweest, zit de grootste Primark (of zoals dat hier heet, Penny's) van Dublin. Deze winkel is zo gigantisch dat er een kapper, een nagelsalon en een wenkbrauwstudio in zit.

Rond een uur of 16:00 uur vonden we het wel mooi geweest en zijn we allebei naar huis gegaan. Vroeg naar bed, want de volgende dag zouden we een tour gaan maken naar the Cliff's of Moher.

Om 05:00 uur ging de wekker. Om 06:45 uur moesten we ons verzamelen in Jervis Street. Dit is in het midden van Dublin. Aangezien er hier in Dublin zo vroeg in de ochtend nog geen treinen of bussen rijden, moest ik taxi nemen. Rond 06:30 was ik op de verzamelplek. Ook het Italiaanse meisje waarmee ik de dag daarvoor op pad was en een Brazaliaans meisje, wat wij beide ook via school kennen, was er ook al. De bus zou er om 06:45 zijn, maar om 07:05 uur was hij er nog steeds niet. De gids ging bellen en het schoot allemaal niet. Dit is typisch Iers. Alles gaat hier op z' n gemak en ze zijn hier niet heel erg stipt als het gaat om op tijd komen. Uiteindelijk bleek later dat de buschauffeur zichzelf opgesloten had.

Uiteindelijk zaten we rond 07:20 uur in de bus. We zouden allereerst naar the Cliff's of Moher gaan. Dit is een van de meest bezochte attracties van Ierland en is in het Westen van Ierland. De busrit duurde ongeveer 4 uur en ik was blij dat ik er was.

De Ierse buschauffeur reed als een echte Ier. Het is hier blijkbaar heel normaal om vol gas over de snelweg te rijden en allerlei andere auto's in te halen met een enorme bus. Ook reed de buschauffeur geregeld op het midden van de weg, zodat de auto's er niet meer door konden. Het gaspedaal was af en toe ook zoek, want dan reden we opeens 50 km/h over een snelweg waar 120 km/h gereden mag worden.

Onderweg zijn wij nog even gestopt bij een van de bekendste tankstations van Ierland, namelijk Barack Obama Plaza. De naam suggereert waarschijnlijk al waarom dit tankstation zo bekent is. In 2011 heeft de Obama familie deze plek bezocht en sindsdien heet het zo. Op de bovenste verdieping van deze plek is een tentoonstelling te vinden die over dit bezoek gaat. Gezien het voor ons enkel een korte stop was, hebben we geen tijd gehad om dit uitgebreid te bekijken.

The Cliff's of MoherRond 12:00 uur arriveerde we bij the Cliff's of Moher. Het was er erg druk, maar aangezien het een enorm gebied is, was dat geen probleem. Het weer zat ons ook mee. Het was wel bewolkt, maar het was in ieder geval droog. Met z' n drieën hebben we een stuk gewandeld. Het was erg spannend, want het was een dun zandpad wat dicht langs de rand liep. Zo nu en dan had je goed zicht naar beneden en zag je pas echt hoe hoog het was. Terwijl ik daar liep, vroeg ik mij af hoeveel mensen er naar beneden zouden zijn gevallen. Het leek mij het beste om dat niet op dat moment op te zoeken, maar wat later bleek, was dat er totaal zo' n 66 mensen naar beneden zijn gevallen waarvan de laatste vorig jaar is geweest. Ondanks dat, is het een hele indrukwekkende plek. The Cliff's of Moher

Om 13:15 uur vervolgde we onze tour. We zouden eerst gaan lunchen en daarna een boottocht maken langs the Cliff's of Moher. De stop voor de lunch bevond zich in het plaatsje Doolin. Dit is een heel mooi klein plaatsje met, uiteraard, een grote pub. Een typisch Ierse lunch werd ons geserveerd. De lunch bestond uit twee grote stukken Beef, aardappelpuree, hele vette jus en wat groente. Na de lunch gingen we dus naar de boottocht. The Cliff's of Moher vanaf de boot

De boottocht was erg spectaculair door de hoge golven en de geweldige kliffen waar we tegen aan keken. Pas nu besefte ik mij nog meer hoe hoog het eigenlijk is. Na de boottocht gingen we richting Galway. Onderweg zouden we nog een tussenstop maken bij een kasteel.

Het kasteel was erg mooi. Het zag er wat vervallen uit, maar het dorpje eromheen was ook prachtig waardoor het net leek alsof ik heel wat jaar terug in de tijd was gegaan. Het kasteel is gekocht door een zakenvrouw die het nu verhuurd voor feesten en partijen. Het was een korte stop bij het kasteel en na 20 minuten vervolgde wij onze reis richting Galway. Dunguaire Castle

Eenmaal in Galway aangekomen was het al 18:00 uur. We zouden een uurtje in de stad hebben voordat we terug zouden moeten naar Dublin. Galway is een kleine stad met een heel gezellig centrum. Overal hangen grote bakken met bloemen erin. Daarnaast is de hele stad versiert met vlaggetjes en staan op iedere hoek wel een aantal muzikanten. Nadat wij een rondje door het stadscentrum hadden gelopen, hebben we een vluchtige maaltijd gegeten en gingen we weer richting Dublin.

Dalkey

Op zondag heb ik niet veel uitgevoerd. Samen met de hond ben ik naar Dalkey gelopen. Dit is een dorpje tussen Glenageary (waar ik nu woon) en Killiney. Ook in Dalkey staan geen verkeerde huizen en het heeft een mooi strand met een gezellig centrum. Het weer was goed voor een wandeling en was een goede manier om de omgeving beter te verkennen. Verder heb ik vooral even heel rustig aangedaan om bij te komen van een drukke week.

Aankomende week heb ik weinig plannen gemaakt, dus ik ben erg benieuwd hoe deze week eruit gaat zien. Uiteraard zullen jullie dat lezen in mijn volgende blog.