Update vanuit een herfstachtig Ierland

4 november 2018 - Dublin, Ierland

Het is alweer enige tijd geleden dat ik iets op m'n Dublin blog heb geplaatst. Door alle drukte is het er gewoon niet van gekomen!

Alles gaat goed hier in Dublin en ik heb nog steeds enorm veel naar mijn zin. De afgelopen weken heb ik weer veel gedaan, dus ik zal jullie daar een update over geven!

Eind september ben ik naar Malahide geweest. Dit is een dorpje ten noorden van Dublin. In Malahide staat een groot landhuis wat te bezoeken is. Bij dit landhuis horen ook twee tuinen. Het was een mooie zonnige dag toen ik daar heen ging. Toen ik daar aankwam heb ik eerst een rondje gelopen door het dorpje. Het ziet er typisch Iers uit, maar het is wel aan de dure auto's en grote huizen te zien dat veel rijke Ieren hier wonen. Na een klein rondje gelopen te hebben, ging ik richting het landhuis.

Malahide CastleHet landhuis was erg leuk om van binnen te zien. Het is gebouwd in de 12e eeuw en is sinds kort in handen van de Ierse staat. Het huis is dus in verschillende stijlen ingericht met spullen uit verschillende eeuwen.

Na een bezoek aan het landhuis, heb ik nog de tuinen bezocht. Deze tuinen zijn enorm groot en goed bijgehouden. Zelfs was er een vlindertuin te vinden.

Malahide Castle Malahide Castle Malahide Castle

De dag na Malahide ben ik met de familie richting Bray gegaan. Dit ligt ten zuiden van Dublin. De kinderen wilde graag mee doen aan de Hell & Back race. Dit is een modderrace met obstakels, zoals we in Nederland ook kennen. In eerste instantie proberen de kinderen mij te overtuigen om ook mee te doen, maar gelukkig ben ik daar onderuit gekomen.

De Hell & Back race vond plaats dichtbij het terrein van een groot landhuis, Killruddery House. Die dag was het erg koud en er stond een stevige wind. De zon was ver te zoeken, maar dat hield de kinderen niet tegen. Het landhuis bij de race wordt omringt door een enorm stuk land met tuinen, net zoals Malahide. Het leek mij wel leuk om daar even een kijkje te nemen terwijl de kinderen druk bezig waren met vies worden en rennen.

Het landhuis had zo'n grote tuin dat je er makkelijk kon verdwalen. Het landhuis zelf wordt nog bewoond en kan je dus niet bezoeken.

Killruddery House Killruddery House

Het weekend daarop heb ik een bezoekje gebracht aan Greystones en Howth.

Greystones ligt onder Bray, waar ik het vorige weekend was geweest. De treinreis naar Greystones is prachtig, omdat je langs de kust gaat. Het plaatsje Greystones is erg klein en er is niet veel te doen. Wel kan je een grote wandeling maken, maar die ben ik van plan om later nog te doen.

Greystones is een visserplaatsje met een grote haven en een groot strand. Het was leuk om even gezien te hebben.

Greystones Greystones

Na een bezoek Greystones ben ik met de trein doorgegaan naar Howth. Dit is een dorpje ten noorden van Dublin. Ik had afgesproken met twee klasgenootjes.

Howth is erg heuvelachtig. Er is een leuk vissersdorpje, waar je goede Fish and Chips kunt eten, maar het heeft ook prachtige natuur waar je veel wandelingen kan doen.

Wij gingen eerst een wandeling doen. We hadden uitgezocht dat er een wandeling was die van het hoogste puntje van Howth naar het vissersdorpje was. Dat leek ons wel wat.

Gezien het al wat later op de middag was, lag de zon wat lager wat zorgde voor mooi licht op de planten en bloemen op Howth. De wandeling was erg leuk, maar we hadden nog zeker niet alles gezien van Howth. Normaal gesproken kun je ook veel zeehonden spoten, maar die waren die dag ver te zoeken. Ik wil er dan ook zeker nog een keer terug.

Howth Howth Howth Howth

Afgelopen twee weken was de familie in Nederland voor vakantie, dus had ik het huis voor mij alleen. De hond was er nog wel, dus dat was wel gezellig. In de weekenden ben ik veel op pad geweest met de hond.

Het eerste weekend zijn we naar Devil's Glen geweest. Dit is een natuurgebied in de buurt van Wicklow, ten zuiden van Dublin. Het is prachtig nu met alle herfstkleuren en die dag was het iets van 17 graden met een zonnetje erbij. Er was een wandeling naar de waterval, dus die hebben de hond en ik gelopen. Op één ontsnappingspoging van de hond na, was het een leuke en hele mooie wandeling.

Devil's Glen Devil's Glen Devil's Glen Devil's Glen

Bemoedigende woorden van de Ieren tijdens de wandeling: Devil's Glen

Het weekend daar op ben ik twee keer naar Powerscourt geweest. Ook dit is een landhuis, maar er zijn verschillende dingen te doen op het stuk land er omheen. Zo is er een wandeling langs een rivier en een wandeling naar de hoogste waterval van Ierland.

De eerste dag ben ik met de hond naar de rivier geweest. Heel mooi gebied. Het nadeel was alleen dat je niet echt een rondje kan lopen, dus je loopt heen en terug hetzelfde stuk.

Riverwalk Powerscourt Riverwalk Powerscourt Riverwalk Powerscourt

De tweede dag ben ik met de hond naar de waterval geweest. De hond vond het wat minder leuk, want die mocht daar niet los rond rennen en moest dus netjes aan de riem blijven. De wandeling zelf was heel kort. Binnen een half uurtje hadden we het wel gezien, maar het was daar zo ontzettend mooi. Het was zeker de moeite waard om daar heen te gaan.

Waterfall Powerscourt Waterfall Powerscourt Waterfall Powerscourt

Afgelopen week was Halloween. De huizen in de buurt waren versierd en overal zag je uitgeholde pompoenen staan. De avond van Halloween ben ik met de jongste en een vriendje van hem langs de deuren geweest. Het was enorm leuk om zoiets mee te maken en na een uur was de tas helemaal vol met snoep. Thuis moesten natuurlijk alle snoepjes worden uitgezocht. Alle appels wilde de jongste wel hebben, want dat vond hij het lekkerste.

Halloween Halloween Halloween

Dit weekend heb ik weinig uitgevoerd. Gezien het hier steeds kouder wordt, had ik een paar goede dikke truien nodig, dus ben ik de stad in geweest om te shoppen (erg vervelend). De stad is helemaal versierd met kerstdecoratie en lichtjes. Het ziet er erg gezellig uit.

Aankomende weken worden drukke weken, maar wel heel erg leuk. Jullie zullen in de aankomende blog(s) wel lezen waarom. Bedankt voor het lezen en ik hoop nu eerder een nieuwe blog te schrijven :)

(De foto's zijn beter te zien in een aparte map op de blog!)